Skolestudio er Gyldendals digitale læringsmiljø for fagfornyelsen, som tilbyr rikt, tverrfaglig og dekkende innhold i alle fag, på alle trinn. Produktet skal hjelpe lærer i planlegging, gjennomføring og oppfølging av undervisning, og skal støtte opp rundt eleven som en aktiv deltaker i undervisningen.
Innholdet i Skolestudio baserer seg på digitalt transformerte varianter av innholdet i de fysiske lærebøkene som gjør at hver enkelt skole selv kan velge hvor digitale eller analoge de vil være, og en konsistent innholdsstruktur på tvers av flatene legger godt til rette for hybridjobbing.

Noen av våre digitalt transformerte læreverk som representerer forskjellige fag i Skolestudio.
Fagrom
Hvert læreverk har egne fagrom som deler verket opp i kapitler og undervisningsopplegg på en måte som speiler de analoge bøkene. Hvert undervisningsopplegg i verkene kan redigeres og tilpasses av læreren til en gruppe elever eller enkeltelever. Lærere kan også dele undervisningsopplegg med hverandre.

Fagrom i Salto, norskverket på barnetrinnet

Fagrom i Explore, norskverket på barnetrinnet
Teknologi
For å håndtere den store produksjonsjobben som krevdes for å lage de digitalt transformerte læreverkene måtte vi legge til rette for en produksjonsflyt og tekniske muligheter som lot innholdsprodusentene våre jobbe raskt og effektivt, uten at det gikk på bekostning av den kreative friheten rundt oppgavebyggingen, og de rike og engasjerende interaksjonene som brukerene våre forventer av et moderne, digitalt produkt.
Vi bygget derfor opp vår egen publiseringsløsning fra bunn av, sammen med et byggesett bestående av 70+ interaktive komponenter som kan kombineres i forskjellige layouter for å bygge undervisningsoppgaver.
Publiseringsverktøyet Redaptic lar innholdsprodusentene produsere interaktivt undervisningsinnhold ved å kombinere avanserte layoutgrep og de interaktive byggeklossene våre.
Letter Blocks-komponenten brukes til å lage oppgaver hvor setninger eller ord skal fullføres ved å entene dra bokstavklosser eller skrive bokstaver inn på riktig sted.
Terninger som kan defineres i antall, sider og med tall eller øyne.
Dra etiketter til riktig sted på bilde
Lærerverktøy
Vi jobber kontinuerlig med å utvikle nye verktøy som lar læreren følge opp hver elev, enkeltvis eller i grupper, og redigere og tilpasse innhold som også kan deles med andre lærere.
Magneten lar læreren hente inn en hel klasse til samme sted.

Elevoppfølging
Brukerinvolvering
Skolestudio er skapt sammen med de som bruker løsningen, gjennom blant annet observasjoner i klasserommet og på skolen, dybdeintervjuer, konseptutvikling med lærere, brukertesting av prototyper, analyse av brukerdata og support og tilbakemeldinger fra lærere, skoleeiere og andre. Skolestudio videreutvikles kontinuerlig basert på bekreftede brukerbehov. Læreren vet best hvilken støtte de har behov for i en planleggingsfase, i en undervisningssituasjon eller ved etterarbeid, det bruker vi tid på å grave i, for å bli ordentlig kloke på behovene.
Planer videre:
Relevant og aktuelt innhold
I tillegg til de heldekkende digitale læreverkene, jobber vi nå med å utvikle redaksjonelle deskfunksjoner hvor man finner mindre, selvstendige læringsopplegg basert på aktualitet og nyhetsbildet, som kan brukes for seg selv, eller som krydder i læreverkene.

Nylig har vi også inngått et samarbeid med Aftenposten Junior, som gjør at skolene kan få tilgang til avisen som en egen selvstendig tjeneste, men også i kombinasjon med våre egne digitale læreverk og undervisningsopplegg.
